
- Pozbądź się leciwego motocykla i otrzymaj pieniądze
- Władze Singapuru namawiają do wzięcia udziału w programie rządowym
- Szacuje się, że wyrejestrowanych powinno zostać około 27 000 egzemplarzy
Gotówka za stare motocykle? W jednym z krajów władzę oferują pieniądze za wycofanie starych jednośladów z ruchu. Celem tej inicjatywy jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza oraz poprawa jego jakości. Trzeba przyznać, że rządowy program budzi spore kontrowersje wśród właścicieli klasycznych oraz starszych motocykli.
Wszystkie ruchy prowadzące do poprawy jakości powietrza w teorii są słuszne, chociaż wiele kontrowersji zawsze budzą zmiany dotyczące wycofania z ruchu leciwych pojazdów. Tych na drogach i tak z każdym rokiem jest już coraz mniej, bo wygryzane są przez kuszące cenowo nowe modele. Niewielkie grono myśli o samej sprzedaży, bo kilkudziesięcioletnie motocykle zazwyczaj są już w kiepskim stanie technicznym i wizualnym, więc znacznie lepiej dać im tzw. dożywocie w rodzinie, a następnie sukcesywnie przywracać je do stanu świetności sprzed lat. Tak zaczynają się tworzyć domowe kolekcje, których nie tylko w Polsce, ale na całym świecie jest coraz więcej. Sentyment w tym przypadku jest znacznie silniejszy od możliwości sprzedaży za raptem kilka tysięcy złotych.
W Singapurze problem jakości powietrza jest ogromny, podobnie jak nieustannie rosnąca liczba jednośladów. Na drogach tego kraju dominują przede wszystkim leciwe konstrukcje, które najczęściej naprawiane są w czeluściach ogromnych osiedli, co ma umożliwić dalszą jazdę. Najczęściej naprawy są wykonywane byle gdzie i byle jak, co znacznie chcą ograniczyć władze Singapuru.
Najważniejsze informacje:
- Władze Singapuru proponują właścicielom jednośladów ciekawą propozycję – w zamian za wyrejestrowanie motocykla otrzymają kwotę do 3 500 dolarów singapurskich.
- Motocykliści mogą wziąć również udział w programie CVS lub RVVS, dzięki któremu będą mogli używać nadal swoich leciwych motocykli przez 45 dni w roku.
- Do udziału w programie kwalifikuje się około 27 000 jednośladów.
Przeczytaj również:
WIĘZIENIE ZA JAZDĘ MOTOCYKLEM PO LESIE? – ministerstwo zapowiada poważne zmiany
Władze Singapuru wpadły zatem na pomysł, aby oferować gotówkę w zamian za pozbycie się swojego starego motocykla. Właściciele starych jednośladów, którzy zdecydują się na wyrejestrowanie swoich pojazdów, mogą liczyć na otrzymanie kwoty 3 500 dolarów singapurskich, czyli około 2 640 dolarów amerykańskich. Warto jednak pamiętać, że ostateczna suma, jaką otrzymają, może zależeć od różnych czynników, co oznacza, że nie zawsze będzie to pełna kwota.
Motocykliści, którzy zdecydują się na udział w programie, mają również możliwość przerejestrowania swoich jednośladów w ramach programów Classic Vehicle Scheme (CVS) lub Revised Vintage Vehicle Scheme (RVVS). Te opcje pozwalają na zachowanie motocykla, ale z pewnymi ograniczeniami – pojazdy te mogą być używane tylko przez 45 dni w roku. Choć nie jest do końca jasne, jak dokładnie będzie to monitorowane i egzekwowane, programy te dają szansę na dalsze cieszenie się swoimi klasykami, choć w ograniczonym zakresie. Władze Singapuru szacują, że około 27 000 motocykli kwalifikuje się do udziału w programie. Do tej pory, prawie 90% z nich, czyli około 24 500 pojazdów, zostało zgłoszonych do rządowego programu. Z tej liczby około 23 500 motocykli zostało całkowicie wyrejestrowanych, podczas gdy około 1 000 przerejestrowano na podstawie programów CVS i RVVS.
Głównym celem programu jest usunięcie starszych pojazdów z dróg w Singapurze, aby zmniejszyć emisję zanieczyszczeń i poprawić jakość powietrza. Choć program obecnie ma charakter dobrowolny, to wszystko wskazuje na to, że w niedalekiej przyszłości starsze motocykle mogą zostać całkowicie zakazane na singapurskich drogach. Narodowa Agencja Ochrony Środowiska (NEA) informuje, że starsze motocykle będą mogły być używane do 30 czerwca 2028 roku, pod warunkiem, że spełnią zaostrzone normy emisji. Jednak po tym czasie, wszystkie motocykle zarejestrowane przed 1 lipca 2003 roku zostaną całkowicie wycofane z użytku na drogach publicznych. Dla entuzjastów klasycznych jednośladów pozostaje więc możliwość skorzystania z programów CVS i RVVS, aby nadal móc cieszyć się swoimi motocyklami, choć w ograniczonym zakresie.